اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی
سرخط خبرها

برای ۱۷ محله مشهد سند توسعه تصویب شده است

  • کد خبر: ۱۸۹۵۲۸
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
  • ۹
برای ۱۷ محله مشهد سند توسعه تصویب شده است
با تصویب این اسناد تاکنون ۱۷ محله از ۶۹ محله هدف بازآفرینی در مشهد دارای سند توسعه شده اند.

به گزارش شهرآرانیوز آمار‌های وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید که شهر مشهد با ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار حاشیه شهر و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین، دومین شهر کشور از نظر وسعت و جمعیت ساکن در بافت‌های ناکارآمد شهری است. تقریبا بیش از یک دهه است که حاشیه شهر برای مسئولان شهری و کشوری به موضوعی مهم تبدیل و راهکار‌های زیادی برای کاهش یا حل این مشکل مطرح شده است.

از سال ۱۳۹۷ و با شکل‌گیری سازمان بازآفرینی در دل شهرداری‌های برخی کلان‌شهر‌های کشور مثل مشهد، ایده ایجاد دفاتر توسعه محلی با هدف اعتمادسازی، آگاه‌سازی، نهادسازی و پیگیری اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، نوسازی، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی محلات هدف بازآفرینی که اغلب در حاشیه شهر مشهد بودند، دنبال و اجرایی شد.

اما کارویژه این دفاتر تهیه سند توسعه محلات هدف با درنظرگرفتن همه ویژگی‌های این محلات بود؛ سندی که پس از تهیه در استانداری و شورای بازآفرینی استان به تصویب می‌رسید و از آنجایی که در استانداری به تأیید و تصویب می‌رسید و نقش همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها در توسعه و حل مشکلات آن محله مشخص شده بود، صفر تا صد آن باید اجرایی می‌شد و هیچ سازمانی حق شانه خالی کردن از زیر بار آن را نداشت. اما در آخرین جلسه شورای بازآفرینی استان سند توسعه محلی هفت محله هدف بازآفرینی دیگر به تصویب رسید تا از جمع ۶۹ محله هدف مشهد، تا امروز هفده محله صاحب سند توسعه شوند.

مأموریتی برای تدوین سند توسعه محله

هم‌زمان با شکل‌گیری سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری در شهرداری مشهد با دستور وزارت کشور، دفاتر توسعه محلی در محلات هدف بازآفرینی شهر شروع به کار کردند و کار ویژه‌ای هم که برای آن‌ها تعریف شد، تهیه سند توسعه این محلات بود و قرار شد تا این سند یک ساله تهیه و برای طی مراحل تصویب به دست شهرداری مشهد برسد.

نخستین سند در محله طرق

سال ۱۳۹۹ سند توسعه محله طرق به عنوان اولین سند به تصویب شورای بازآفرینی استان رسید و درحالی که قرار بود تا سال ۱۴۰۱، مشهد صاحب ۲۷ سند توسعه محله باشد، اما فقط ۱۰ سند تا این تاریخ با اعتبار حدود ۶۷ هزار میلیارد ریال تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

۷ سند دیگر برای محلات مشهد

با این همه، اما مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد از تصویب هفت سند توسعه محله دیگر در روز‌های گذشته خبر داد و در این باره گفت: در آخرین جلسه ستاد بازآفرینی خراسان رضوی، سند توسعه هفت محله قائم (عج)، شهرک شیرین، کوی آقا مصطفی خمینی، امام هادی (ع)، کوی ۲۲بهمن، آبکوه و کوی سلمان پس از بررسی‌های فنی و کارشناسی و با همراهی ستاد بازآفرینی شهرستان مشهد و فرمانداری به تصویب رسید.

چاره‌اندیشی برای معضلات شهری

محمود عبدا... زاده با اشاره به اهمیت تصویب و اجرای این اسناد در محلات هدف بازآفرینی توضیح داد: سند توسعه محله با هدف شناسایی معضلات، چالش‌ها و مشکلات موجود در محلات تهیه و در آن راهکار‌های برون‌رفت از این مشکلات شناسایی و نوشته می‌شود. نکته مهم این است که سند توسعه محله با همراهی همه نهاد‌های متولی و مشارکت خود شهروندان و پس از استقرار دفاتر تسهیلگری در این محلات تهیه و تدوین می‌شود و برای اجرا و ابلاغ به همه ذی‌نفعان، نیازمند بررسی و تصویب در ستاد بازآفرینی استان است.

لازم‌الاجرا بودن اسناد برای دستگاه‌های مختلف

وی در ادامه بیان کرد: این اسناد به طور معمول در شش مرحله ورود به محله، اعتمادسازی و بسترسازی، شناسایی افراد معتمد و علاقه‌مند، به‌کارگیری و ارتقای ظرفیت محله، تشکیل نهادها، احیای هویت و برنامه‌ریزی طراحی و تهیه می‌شوند و خروجی این کار در قالب سند توسعه محله به عنوان سند اصلی اقدامات دستگاه‌های مختلف برای بهبود کیفیت کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی محله مورد‌نظر استفاده می‌شود. این سند از آنجایی که در ستاد بازآفرینی استان به تصویب می‌رسد، کاملا لازم‌الاجراست و همه دستگاه‌های استان باید صفر تا صد بخش‌هایی را که مربوط به آن‌هاست اجرایی کنند.

مشارکت مستقیم مردم در تهیه اسناد

عبدا... زاده با تأکید بر میزان تحقق‌پذیری بالای اسناد توسعه محله تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی سند توسعه محله این است که مردم ساکن در آن محلات در تدوین آن به صورت مستقیم مشارکت داشته‌اند و همین موضوع باعث شده است تا میزان تحقق‌پذیری و اجرای این اسناد به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناظر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
0
4
منطقه الهیه را کی میفروشد مالک الهیه چه کسانی هستد.شهرداری میداند..
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
2
3
شیوه کار هم از رانت اطلاعاتی استفاده می کنن قبل اینکه کسی خبردار بشه زمینارو به قیمت پایین می خرن بعد اجرای طرح چندبرابر می فروشن
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
2
7
دقیقا چاره اندیشی بگین چکار کردین برا مشهد
مهربان توسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
1
8
از محله توس و بلوار شاهنامه و سند توسعه همه جانبه این منطقه چه خبر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
0
1
سلام ای کاش فقط دست ما مردم خود مشهد فقیر برسه این قدر شهرداری سنگ میندازه تا قیدش را بزنی
محمد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
1
والله من الان خونه خریدم ساخت دهه ۵۰ هستش و تا الان فقط قولنامه ای میفروشن منم قولنامه ای خریدم
امیر حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
2
مشارکت مردم ؟ افراد معتمد محلی ؟
این صحبت‌ها واقع در حد جک هستند ، از چه کسانی نظر خواهی شده برای پروژه ای به ارزش بیش از شش هزار میلیارد تومانی ، این همه استاد مدیریت شهری و معماری داریم از کدوم نظر پرسیدن؟ چرا واقع اینقدر مدیران در استفاده از علم روز دنیا مقاومت می‌کنند و فقط کلمات قلمبه سلمبه و پوپولیستی شده ورد زبونشون
دانیال
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
1
واقعا ک شهرداری منطقه ۱۲هیچکار و برنامه ای انجام نمیده
سلطان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
1
شماها که از سند توسعه حرف میزنین بیان منطقه طلاب میدون عسکریه شیر محمد سابق که ۹۰ درصد خانه ها قلنامه ای هست به اینجا رسیدگی بشه بعد نیس اگه دوست دتشتین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->